Als het interne traject niets heeft opgeleverd kan de klager zijn klacht indienen bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC). De externe vertrouwenspersoon begeleidt de klager desgewenst bij de verdere procedure en verleent desgewenst bijstand. Een klacht dient binnen een jaar na een voorval, een gedraging of een beslissing te worden ingediend.

De LKC onderzoekt de klacht en beoordeelt (na een hoorzitting) of de klacht gegrond is. De LKC treedt op als adviescollege voor het bevoegd gezag en brengt ten slotte advies uit aan het bevoegd gezag waarin zij doorgaans aanbevelingen opneemt. Op die manier wil zij voorkomen dat een dergelijke situatie zich herhaalt en wil zij bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs.

Stichting OVO heeft zich aangesloten bij de:
Landelijke Klachtencommissie onderwijs (LKC),
Postbus 85191, 3508 AD Utrecht.
T: 030 – 2809590.
E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
W: www.onderwijsgeschillen.nl.

Het reglement van de LKC vindt u op hun website en ligt ter inzage bij de schoolcontactpersoon.